Why did I convert? Why did they convert? Soka Gakkai Buddhists in Mérida, Yucatán

Authors

  • Ezer R. May May CIESAS-PENINSULAR

DOI:

https://doi.org/10.24901/rehs.v37i148b.234

Keywords:

conversion, Buddhism, new religious movements, Soka Gakkai

Abstract

The study of the presence of Buddhism in Mexico is still in its infancy, but one of the diverse forms of this religion is called Soka Gakkai (SG). The objective of this article is to elucidate the motives that led people in the city of Mérida, Yucatán, to convert to SG. To achieve this, it adopts a perspective both subjectivist and objectivist. Based on the study model developed by Marzal, we inquired into the forms of contact between converts and the organization, while also exploring the personal reasons that lie behind conversion, uncovered through socio-anthropological analysis. This allows us to comprehend the forms of integration of different Buddhisms in societies far from their land of origin.

Author Biography

Ezer R. May May, CIESAS-PENINSULAR

Ezer R. May May. Antropólogo social por la Universidad Autónoma de Yucatán y candidato a Maestro en Historia por el Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social, sede Peninsular. Líneas de investigación: Budismo en México, Protestantismo en Yucatán, diversidad religiosa y minorías religiosas. Actualmente su tema de investigación es sobre el crecimiento del presbiterianismo en Yucatán durante la primera mitad del siglo XX. Publicaciones: “Buddhism in México”. En Encyclopedia of Latin American Religion, ed. Henri P. P. Gooren. Nueva York: Springer International Publishing, 2015; “Soka Gakkai en México”. En Diccionario de las religiones en América Latina, coord. Roberto Blancarte. México: Fondo de Cultura Económica, en prensa; “Institucionalización de un Nuevo Movimiento Religioso japonés en Yucatán. Historia y organización de la Soka Gakkai”. Península, 10(1) (2015): 73-94; “La construcción de un problema de investigación: sociología histórica de la diversidad religiosa en Yucatán”. Sociología Histórica (4) (2014): 435-472.

References

ANDRADE, Gabriel E. “Las nuevas tendencias religiosas a partir de la globalización”. Revista de Ciencias Sociales VIII(1) (2002): 62-74.

ARNAU, Juan. Antropología del budismo. Barcelona: Kairós, 2007.

BAÑOS RAMÍREZ, Othón. “Los nuevos campesinos de México: el caso de Yucatán”. En Sociedad, estructura agraria y estado en Yucatán, ed. Othón Baños Ramírez, 401-430. Mérida: Universidad Autónoma de Yucatán, 1990.

BARUAH, Bibhuti. Buddhist Sects and Sectarianism. New Delhi: Sarup & Sons, 2000.

BAUMANN, Martin. “Global Buddhism: developmental periods, regional histories, and a new analytical perspective”. Journal of Global Buddhism (2) (2001): 1-43.

BECK, Ulrich. El Dios personal. La individualización de la religión y el espíritu del cosmopolitismo. Barcelona: Paidós, 2009.

BECKFORD, James. “Accounting for conversion”. British Journal of Sociology 29(2) (1978): 249-262

BERGER, Peter L. Para una teoría sociológica de la religión. Barcelona: Kairós, 1981.

BERGER, Peter L. y Thomas LUCKMANN. La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu, 2008.

BORNHOLDT, Suzana R. “Chanting for benefits: Soka Gakkai and prosperity in Brazil”. (con) textos. Revista d’antropologia i investigació social (4) (2010): 64-79.

BOURDIEU, Pierre; Jean-Claude CHAMBOREDON y Jean-Claude PASSERON. El oficio de sociólogo. Buenos Aires: Siglo XXI, 2002.

BUNGE, Mario. La investigación científica. Su estrategia y su filosofía. México: Siglo XXI, 2002.

BUSTAMANTE, Juan. “Ser budista”. En Anuario de ciencias de la religión. Las religiones en el Perú de hoy, ed. D. Ortmann, 59-71. Lima: UNMSM, 2004.

CANTÓN DELGADO, Manuela. Bautizados en fuego. Protestantes, discursos de conversión y política en Guatemala (1989-1993). Guatemala: Centro de Investigaciones Regionales de Mesoamerica y Plumsock Mesoamerican Studies, 1998.

CAÑAS CUEVAS, Sandra. “Islas y relaciones de género en San Cristóbal de Las Casas, Chiapas”. En Entre el estigma y la resistencia: dinámicas étnicas en tiempos de globalización, coord. Karla J. Avilés y Adriana Terven, 39-69. México: Ciesas, El Colegio de Michoacán, 2011.

CASTILLA RAMOS, Beatriz. La ocupación en Yucatán. Mérida: Ediciones Universidad Autónoma de Yucatán, 1991.

CARINI, Catón Eduardo. Etnografía del budismo Zen argentino: ritual, cuerpo y poder en la recreación de una religión oriental. Tesis de Maestría, Facultad Latinoamérica de Ciencias Sociales, 2009.

CORNEJO, Mónica. “Individual spirituality and religious membership among Soka Gakkai Buddhist in Spain”. En Gender and Power in Contemporary Spirituality. Ethnographic Approaches, ed. Anna Fadele y Kim Knibe, 62-77. Londres: Routledge, 2012.

DE LA TORRE, Renée y Cristina Gutiérrez Zúñiga, “Conclusiones generales”. En Atlas de la diversidad religiosa en México, coord. Renée de la Torre y Cristina Gutiérrez Zuñiga, 327-336. México: El Colegio de Jalisco, El Colef, Ciesas, Conacyt, Universidad de Quintana Roo, El Colegio de Michoacán, Segob, 2007.

DÍEZ DE VELASCO, Francisco. El budismo en España. Historia, visibilización e implantación. Madrid: Akal, 2013.

DOBBELEARE, Karel. Soka Gakkai. From Lay Movement to Religion, Studies in Contemporary Religions. Vol. 3. Lake City: Signature books, Center for Studies on New Religions, 1998.

EVANS, Sara M. y Harry C. BOYTE. Free Spaces. The Sources of Democratic Change in America. Chicago: University of Chicago Press, 1986/1992.

ORTUNY LORET DE MOLA, María Patricia. “Marcos europeos: problemas latinoamericanos”. En Perspectivas del fenómeno religioso, comp. Roberto Blancarte y Rodolfo Casillas, 79-128. México: Secretaría de Gobernación, Flacso, 1999.

_____. “Competencia por las almas en el contexto de la diversidad religiosa”. En Religión y cultura. Crisol de transformaciones, ed. Miguel J. Hernández y Elizabeth Juárez, 241-253. México: El Colegio de Michoacán, Conacyt, 2003.

FOUCAULT, Michel. Tecnologías del yo y otros textos afines. Barcelona: Paidós, 1990.

_____. La hermenéutica del sujeto. México: Fondo de Cultura de Económica, 2002.

GARMA, Carlos. “Conversos, buscadores y apóstatas. Estudio sobre la movilidad religiosa”. En Perspectivas del fenómeno religioso, comp. Roberto Blancarte y Rodolfo Casillas, 129-178. México: Secretaría de Gobernación, flacso, 1999.

GIMÉNEZ, Gilberto. “Cambios de identidad y cambios de profesión religiosa”. En Nuevas identidades culturales en México, coord. Guillermo Bonfil Batalla, 23-54. México: Instituto Nacional para la Cultura y las Artes, 1993.

GOMBRICH, Richard F. “Cómo comenzó el Mahayana”. Revista de Estudios Budistas (9) (abril-septiembre 1995): 24-41.

GREIL, Arthur y David RUDY. “What have we learned from process models of conversion?: An examination of ten studies”. Sociological Focus 17(4) (1984): 305-323.

HAMMOND, Phillip y David MACHACEK. Soka Gakkai in America. Accomodation and Conversion. New York: Oxford University Press, 1999.

HAMMOND, Phillip E. “Foreword”. En Global Citizens. The Soka Gakkai Buddhist Movement in the World, ed. David Machacek y Bryan Wilson, V-VI. Nueva York: Oxford University Press, 2000.

HERNÁNDEZ, Miguel J. “El proceso de convertirse en creyentes. Identidades de familias Testigo de Jehová en un contexto de migración transnacional”. Relaciones Estudios de Historia y Sociedad XXI(138) (verano 2000): 68-97.

HERNÁNDEZ, Alberto y Carolina RIVERA, coords. Regiones y religiones en México. Estudios de la transformación religiosa. México: Colegio de la Frontera, Ciesas, El Colegio de Michoacán, 2009.

HERVIEU-LEGER, Daniéle. El peregrino y el convertido. La religión en movimiento. México: Ediciones del Helénico, 2004.

HURTS, Jane. “A Buddhist Reformation in the Twentieth Century: Causes and Implications of the Conflict between the Soka Gakkai and the Nichiren Shoshu Priesthood”. En Global Citizens. The Soka Gakkai Buddhist Movement in the World, ed. David Machacek y Bryan Wilson, 67-96. Nueva York: Oxford University Press, 2000.

IKEDA, Daisaku. La nueva revolución humana. Vol. 1. México: Soka Gakkai México a.r., 2000.

_____. La nueva revolución humana. Vol. 5. México: Soka Gakkai México a.r., 2005.

IKEDA, Daisaku y René HUYGUE. La noche anuncia la aurora. Diálogo entre Oriente y Occidente. Buenos Aires: Emecé editores, 1985.

INOUE, Daisuke. Soka Gakkai en México. Estudio sobre un nuevo movimiento religioso desarrollado en un contexto cultural ajeno y el proceso de conversión. Tesis de Doctorado, Universidad Nacional Autónoma de México, 2003.

_____. “Un nuevo movimiento religioso japonés en México. La Soka Gakkai”. Alteridades 16(32) (julio-diciembre 2006): 43-56.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA Y GEOGRAFÍA. IX Censo General de Población. 1970. Estado de Yucatán. México: Instituto Nacional de Estadística y Geografía, 1971.

_____. X Censo General de Población y Vivienda. 1980. México: Instituto Nacional de Estadística y Geografía, 1983.

_____. Censo de Población y Vivienda. 2010. http://www.inegi.org.mx/est/contenidos/proyectos/ccpv/cpv2010/Default.aspx (Fecha de consulta: 1 de marzo de 2011).

JAMES, William. The Varieties of Religious Experience. A Study in Human Nature. Rockville: Arc Manor, 2008.

KÖSE, Ali y Kate M. LOEWENTHAL. “Conversion Motifs among British Converts to Islam”. International Journal for the Psychology of Religion 10(2) (2000): 101-110.

LOFLAND, John y Norman SKONOVD. “Conversion Motifs”. Journal for the Scientific Study of Religion 20(4) (1981): 373-385.

LÓPEZ TEJERO, Álvaro. “Los Flujos migratorios en Yucatán 1950-1980”. Revista de la Universidad Autónoma de Yucatán (167) (1987): 73-79.

MARZAL, Manuel. “Conversión y resistencia de católicos populares del Perú a los Nuevos Movimientos Religiosos”. En Sectas o Iglesias. Viejos o nuevos movimientos religiosos, comp. Elio Masferrer Kan, 101-121. México: Plaza y Valdés, 2000.

MAY MAY, Ezer R. “‘Hacia la Revolución Humana’. Conversión y organización religiosa en la Soka Gakkai de Mérida, Yucatán”. Tesis de Licenciatura, Universidad Autónoma de Yucatán, 2012.

_____. “Institucionalización de un Nuevo Movimiento Religioso Japonés en Yucatán. Historia y organización de la Soka Gakkai”. Península 10(1) (enero-junio 2015): 73-94.

METRAUX, Daniel. “The Expansion of Soka Gakkai into Southeast Asia”. En Global Citizens. The Soka Gakkai Buddhist Movement in the World, ed. David Machacek y Bryan Wilson, 402-429. Nueva York: Oxford University Press, 2000.

MOLINARI, Claudia. “Protestantismo y cambio religioso en la Tarahumara: Apuntes para una teoría de la conversión”. En Sectas o Iglesias. Viejos o nuevos movimientos religiosos, comp. Elio Masferrer Kan, 191-205. México: Plaza y Valdés, 2000.

MOREY, Miguel. “Introducción: la cuestión del método”. En Tecnologías del yo y otros textos afines. Michel Foucault, 9-44. Barcelona: Paidós, 1990.

MOSSBRUCKER, Harold. “Entre provincia y metrópoli: La interrelación de Mérida con su región”. Boletín de la Escuela de Ciencias Antropológicas de la Universidad Autónoma de Yucatán (118) (1995): 5-29.

OGURA, Silvia. “La transnacionalización del nuevo movimiento religioso Soka Gakkai Internacional (SGI) en la Argentina. Un análisis comparativo en la Argentina, Brasil, Gran Bretaña y Estados Unidos”. Texto presentado en XI Congreso Internacional de ALADAA, México, 2003, 1-24.

OKUBO, Masayuki. “The acceptance of Nichiren Shoshu Soka Gakkai in Mexico”. Japanese Journal of Religious Studies 18(2-3) (1991): 189-211.

RAMÍREZ, Luis A. Sociedad y población urbana en Yucatán 1950-1989. Cuadernos del Centro de Estudios Sociológicos, 36. México: El Colegio de México, 1993.

RICHARDSON, James T. “The Active vs. Passive Convert: Paradigm Conflict in Conversion/Recruitment Research”. Journal for the Scientific Study of Religion 24(2) (1985): 163-179.

RIVERA, Carolina, María del Carmen GARCÍA, Miguel LISBONA, Irene SÁNCHEZ, Salvador MEZA, Diversidad religiosa y conflicto en Chiapas. Intereses, utopías y realidades. México: UNAM, Ciesas, CCTEC, Secretaría de Gobierno del Estado de Chiapas, 2005.

ROMÁN LÓPEZ, Ma. Teresa. “Ashoka, el gran soberano del imperio Maurya”. Espacio, Tiempo y Forma. Serie II, Historia Antigua (13) (2000): 125-140.

SÁNCHEZ, Ignacio. “La felicidad absoluta. (Primera parte)”. Creación de Valores Humanos (81) (febrero 2011): 28-30.

SIMMEL, George. “Religion”. En Essays on Religion. George Simmel, ed. Horst Jürgen Helle y Ludwing Nieder, 137-214. New Haven: Yale University, 1997.

SNOW, David y C. PHILLIPS. “The Lofland-Stark Model: A Critical Reassessment”. Social Problems (27) (1980): 430-447.

SNOW, David y R. MACHALEK. “The Sociology of Conversion”. Annual Review of Sociology, vol. 10 (1984): 167-190.

STARK, Rodney. “How New Religions Succeed: A Theoretical Model”. En The Future of New Religious Movements, ed. David Bromley y Phillip Hammond, 11-29. Georgia: Mercer University Press, 1987.

STRAUS, Roger. “Changing One-Self: Seekers and the Creative Transformation of Life Experiences”. En Doing Social Life: The Qualitative Study of Human Interaction in Natural Settings, ed. John Lofland, 252-272. Nueva York: Wiley, 1976.

TAMARU, Noriyoshi. “Soka Gakkai in Historical Perspective”. En Global Citizens. The Soka Gakkai Buddhist Movement in the World, ed. David Machacek y Bryan Wilson, 15-41. Nueva York: Oxford University Press, 2000.

TOLA, Fernando y Carmen DRAGONETTI. “Un gran emperador budista, Ashoka”. Revista de Estudios Budistas 3(2) (1992): 97-118.

WEBER, Max. Economía y sociedad. México: Fondo de Cultura Económica, 1987.

WILSON, Bryan. Sociología de las sectas religiosas. Madrid: Guadarrama, 1970.

WILSON, Bryan y Karel DOBBELAERE. A Time to Chant. The Soka Gakkai Buddhists in Britain, Nueva York: Oxford University Press, 1994.

Published

2017-02-16