Poetry in Cloisters. Celebrating the Entrance and Solemn Profession in the Dominican Monastery of Santa Catalina de Sena of Buenos Aires: 1861-1903

Authors

  • Alicia Fraschina Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.24901/rehs.v38i150.295

Keywords:

nuns, poetry, 19th century, secularization, Buenos Aires

Abstract

In the midst of a society seeking to redefine itself in an antagonistic social context, the decade of the 1860s found the nuns of Santa Catalina de Sena in Buenos Aires making their voices heard as they challenged the hegemonic discourse by composing a series of poems. Desirous of honoring the aspirants who had chosen the sacred life of the cloisters, they wrote to express, define, explain and free themselves; to socialize and create beauty. The aim of this paper is to understand the underlying meaning of the forms of their poetic expression and analyze this exceptional approach to writing in the context of Hispanic American nunneries in the 19th century.

Author Biography

Alicia Fraschina, Universidad de Buenos Aires

Doctora en Historia por la Universidad de Buenos Aires. Investigadora en el Grupo Religio, Instituto Ravignani, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. Ha ejercido la docencia en la Carrera de Ciencia Política de la Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires y en la Escuela de Lenguas Modernas de la Universidad del Salvador, de la cual es Profesora Emérita. Línea de investigación: experiencia religiosa femenina  –monjas y beatas– en Buenos Aires durante los siglos XVII al XX. Publicaciones: Mujeres consagradas en el Buenos Aires colonial. Buenos Aires, EUDEBA, 2010; La expulsión no fue ausencia. María Antonia de San José, beata de la Compañía de Jesús: biografía y legado. Rosario: Prohistoria ediciones [2015]. 1ª reimpresión, 2017; “Reformas en los conventos de monjas de Hispanoamérica, 1750-1865: cambios y continuidades”. Hispania Sacra, LX(12)  (julio-diciembre 2008): 445-466.

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Published

2017-05-30