Opaque transparency. Between truth and representation in documental photojournalism imagery

Authors

  • Víctor Gayol El Colegio de Michoacán

DOI:

https://doi.org/10.24901/rehs.v35i140.105

Keywords:

documental photography, truth, representation

Abstract

Photography was invented in the 19th century as a technological resource for capturing and fixing images of reality through mechanical means. Accompanying this discovery was the idea that the images obtained reflected the surrounding world objectively and with exactitude. For this reason, documentary photojournalism acquired the character of offering truthful testimonies of reality. But the truth is that photographers were not simply inoffensive intermediaries in a mechanical process; quite to the contrary, their interventions created representations of the world that were plagued with modifications of the possible meanings of the referents of the images taken. This essay offers a brief exercise that invites debate on this phenomenon. 

Author Biography

Víctor Gayol, El Colegio de Michoacán

Doctor en historia, profesor investigador en el Centro de Estudios Históricos de El Colegio de Michoacán. Ha publicado dos libros de autor y dos como coordinador, aparte de varios capítulos de libros y artículos. De entre ellos destaca: Laberintos de justicia. Procuradores, escribanos y oficiales de la real audiencia de México, 1750-1812 (mención honorífica en el Premio Francisco Xavier Clavijero a la mejor investigación de los premios Anuales INAH 2008). Cocoordinador del Grupo de Estudios Sobre Religión y Cultura (GERYC), y miembro de la Red de Estudios del Régimen de Subdelegaciones en la América Borbónica (RERSAB). 

References

BIBLIOGRAFÍA

BARTHES, Roland (1980), La cámara lucida. Nota sobre la fotografía, Barcelona, Paidós, 1989.

BOURDIEU, Pierre (1965), Un arte medio. Ensayo sobre los usos sociales de la fotografía, Bacelona, Gustavo Gili, 2003.

FLUSSER, Vílem (1983), Hacia una filosofía de la fotografía, México, Trillas, 1990.

______, (1991), “El gesto de fotografiar”, en Los gestos. Fenomenología y comunicación, Barcelona, Herder, 1993.

FONTCUBERTA, Joan, El beso de judas. Fotografía y verdad, Barcelona, Gustavo Gili, 2009.

______, La cámara de Pandora. La fotografí@ después de la fotografía, Barcelona, Gustavo Gili, 2010.

Images of the Spanish Civil War, introducción de Raymond Carr, Eau Claire, Allen & Unwin Ltd., 1986.

KNIGHTLEY, Phillip, The First Casuality: from the Crimea to Vietnam. The War Correspondent as Hero, Propagandist, and Myth Maker, Nueva York, Harcourt, 1975.

SONTAG, Susan (1973), Sobre la fotografía, Barcelona, Edhasa, 1987.

TAGG, John (1988), El peso de la representación: ensayos sobre fotografías e historias, Barcelona, Gustavo Gili, 2005.


PÁGINAS DE INTERNET

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2417335/Paris-Nazi-lens-Propaganda-images-occupied-French-capital-citizens-thriving-German-rule.html consultado el 2 de septiembre de 2014.

http://www.worldpressphoto.org/content/2014-world-press-photo-contest-set

Published

2014-11-14

Issue

Section

Ensayos teóricos y de revisión